Näähä det regnar igen!

Stora regnmassor har kommit dom sista två veckorna, förra veckan var det "bara" på kvällarna och nätterna, men dom senaste dagarna drar regnet in tidigare och tidigare på dagen.
Fördelen med regnet är att helt plötsligt så är det bara +25 grader och luften känns helt klar och är lättare att andas.

Har idag drabbats av en släng av hemlängtan eller rättare sagt en längtan efter barnen och alla där hemma, kram på er alla som läser vår blogg.
Hemlängtan ska ikväll botas med några telefonsamtal med hjälp av www.skype.com
SKYPE ska jag nominera till "årtiondets bästa uppfinning", kan knappt fatta varför jag inte har använt det tidigare.

Har även surfat runt som medicin mot hemlängtan på www.hemnet.se och www.blocket.se
Hittade ett "litet" hus i Höllviken, Skåne med 10 rum och kök + pool. Kollade även på några jobb, ska defenitivt ta med min tid som LYXHUSTRU i mitt CV när det är dax att söka jobb i sverige eller något annat land.
Lyxhustru ämbetet är nog ett av de mest speciella uppdrag jag haft! Som tur är så är min man väldigt förlåtande och förstående-hahaha....nej lyxhustru är inget för mig! Är både lat och rätt ointresserad av hushållsnära tjänster.

Har idag träffat mina Internationella vänner,på mötet avhandlade vi dom vanliga punkterna,shopping, mat, barn och män i nämnd ordning! Våra möten är både underhållande, fräcka och roliga.

Jag använder i stort sett bara engelska dagarna igenom, allt från Bollywood egelska med Lankeserna kombinerat med gester och kroppsspråk, det låter och ser nog rätt roligt ut!
Använder min något ringrostiga engelska när vi umgås med våra amerikanska, brasilianska vänner och då får jag stundtals tunghäfta och använder helt felaktiga ord!!! Igår skulle jag beskriva vägen till vårt hus, sa då "I live beside the big junction next to the jailway" ojoj så fel det blev, vi bor inte vid en korsning nära fängelsevägen, det blev ett totalt hjärnsläpp, skulle säga "I live beside the cemetry, close tio the railway cross".
 
Tänk så enkelt att ha engelskan som modersmål och därmed kunna kommunicera med alla runt om hela vår värld.
Känner att mina egna samtal blir platta och onyanserade, känner mig stundtals som en riktig invandrarkvinna med taskig dialekt! Måste dessutom tänka efter innan jag säger något.
Jaja, jag vet att några drar på munnen nu och tänker,hon behöver minsann tänka efter ibland, en och annan groda har hoppat ut under åren!

Måste självklart ha med en bild på vår blogg idag, väljer bilden på skomakaren som lagade min två par trasiga sandaler, reparationen kostade 14 kronor! Gav honom lite dricks för att han blev så söt på bild.
Hans hanterverksbod består av en trasig pressening, ett trasigt parasoll, dåliga verktyg och en pappskiva att sitta på. Han håller till vid sidan av den stora vägen och järnvägsspåret så någon vidare arbetsmiljö har inte den killen.
Trots hans enkla förutsättningar är är jag nöjd med hantverket.



Kommentarer
Postat av: Maria

Förstår precis din tunghäfta när det gäller engelskan i samspråk med amerikanare/engelsmän osv. Nu åker vi snart hem. Hoppas din hemlängtan minskar i. KRAM och hälsa J.

2010-12-03 @ 04:25:28
Postat av: Birgitta

Det spelar mindre roll om man kan språket perfekt men jag förstår vad du menar..

Söt gubbe!

Förstår att du längtar hem ibland. Det är väl självklart men svårt kan jag tänka!

Kram B

2010-12-04 @ 22:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0