Hjälp till fattig skola i Negombo

Tack Lillemor i Sverige som donerat engelska skolböcker för små barn. Jag lämnade över böckerna i fredags, besöket på skolan berör en och jag kan bara konstatera att vår svenska skola är helt fantastisk!
Skolan ligger på Temel Road i Negombo.



På den här skolan som fick ta emot gåvan som var cirka 15 kg skolböcker, pennor kritor och anteckningsblock finns 1200 barn. Barn som kommer från fattiga hem. Skolan är buddistisk men tar även emot barn som är hinduer, muslimer och katoliker. På alla skolor i Sri Lanka har alla barn skoluniform, på statliga skolor får barnen låna uniformen av skolan.
Alla skolor på ön har tre terminer, alla barn har skollov april, augusti och december. Statliga skolan är gratis och på internationella skolor betalar man ca 7000 kronor per termin. Ingen skolmat ingår så dom flesta  barn har med små papperspaket med kokt ris och en vatten flaska.
En lärare har mellan 700 till 1500 kronor i månaden. Skoldagen börjar 7.30 och avslutas klockan 13.30.
Rika föräldrar köper ofta extra lektioner till sina barn, lektioner som engelska, simmning eller musik, extra lektionerna kostar 10-25 kronor/timme.





Skolan har nyligen fått en  ny vatten toalett donerad av holländska. På skolan finns ytterligare 3 toaletter helt ofattbart att så många barn ska dela på så få toaletter.
 



Skolans största problem just nu är att hitta en donator till ett innertak till plåtttaket. Innertaket ska avvisa den stekheta solen. Hela fyra klasser 100 barn sitter under plåttaket där det kan bli uppemot 40-50 grader.





Här har eleverna muntlig hemkunskap!




Skolan har 38 lärare, jag träffade den data ansvariga, hon visade mig datorsalen som hade 5 donerade nya datorer.
Dator ektioner kan bara erbjudas några få elever och då är ofta lektionerna muntliga.





Ljud nivån på skolan är öron bedövande för lektionssalarna har ofta bara galler mellan lektionssalarna.





Här är bild från skolans bibliotek, på pytte små stolar sitter barnen när dom lyssnar eller själva läser. Böckerna är donerade till skolan.



Utomhus har man geografi lektionerna. I det här lilla huset har man lektioner för utvecklingsstörda barn eller som läraren berättar för oss barn som är ointelligenta.


VILL DU VARA MED OCH HJÄLPA SKOLAN SÅ ATT DOM KAN FÅ ETT TAK SOM INTE SLÄPPER IN DEN HETA SOLVÄRMEN OCH NÅGRA FLÄKTAR TILL TAKET?

Kontakta då skolan direkt och på detta sätt så vet du att hjälpen kommer fram utan mellan händer, skolan tar även emot besök och alla typer av donationer. Skolan behöver även papper, pennor och kritor.

Kontaktperson är data ansvariga läraren:
Sauithri Attanayaka
skolans mail: [email protected]



 




Kommentarer
Postat av: Annelie och Tommy

Tack för ett intressant repotage om skolan i Sri Lanka!

2011-02-14 @ 08:09:19
URL: http://sandberg2singapore.blogg.se/
Postat av: Pia

Vilket fantastiskt initiativ! Det betyder sa mycket att kunna bidra med nagot och man far onekligen perspektiv pa sin egen tillvaro! Nar min son gnaller over skolan sa papekar jag for honom att majoriteten av barn inte ens har mojlighet att ga i skolan eller att deras skolor saknar de flesta faciliteter som man tar for givet. Dock ar barnen sa entusiastiska och vill lara sig!

2011-02-15 @ 06:54:22
URL: http://www.exPIAtriatewife.blogspot.com
Postat av: Emilia

Tack så mycket för din kommentar, jag blir så glad :) Som tidigare nämnt så har jag haft lite bloggpaus därav det sena svaret. Jag har ingn bra kamera utan två helt vanliga digitala sådana, ibland använder jag även mina föräldrars digitala kamera.



Oftast på är det en Nikon Coolpix S9 och lite mer sällan en Casio Exilim EX-S10, mina föräldrars är en Canon Ixus men jag kommer inte ihåg modellen, den är tycker jag är riktigt bra i alla fall.



Hoppas att du kikar in igen :) Kram

2011-02-22 @ 22:26:20
URL: http://kondiskakan.blogg.se/
Postat av: lee

vilken kanon sida du har här! :)

Är på väg till Sri Lanka i dagarna, mest av en tillfällighet. Har försökt att ta reda på om det är ok att klä sig i korta kjolar och spagetti linnen? Jätte tacksam för svar.

2011-02-23 @ 23:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0