Vilken resa vi varit på sa min vän Birgitta!

Sri Lanka och dess befolkning berör sa hon min vän när hon ringde mig idag! Vilken resa vi varit med om, vilka mäniskor vi mött, så sa min vän som nyss lämnat ön och rest tillbaka till trygga Sverige.
Hon berättade för mig att deras resa hade gett så mycket, hon berättade om kåkstäderna, fattigdomen, elefanterna, varanerna på vägen, dom dåliga vägarna, kvinnan i den lilla butiken med jordgolv, den vackra naturen och om dom vita fina stränderna i södra Sri Lanka.

Innan hennes resa frågade hon mig: ska jag ta med något till dom lankeser som ni känner, ja svarade jag-ta med mobiltelefoner, alla svenskar har några gamla telefoner hemma, men se till att dom har laddare. Om dom är operatörslåsta så kan vi låsa upp dom här på ön det kostar ca 70 kronor.
Sagt och gjort min fiffiga vän hon startade en liten mobiltelefon insamling med hjälp av Facebook.
En av de fattiga lankeser som vi lärt känna fick sex stycken telefoner som han nu kan sälja och på sätt få in lite pengar till familjen.

Min vän är en van resenär, hon säger nu till mig: Ön, mäniskorna och miljön har gjort intryck, till
Sri Lanka reser vi snart igen.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Ja, allt du skriver stämmer verkligen med vår upplevelse! Tack för all service vi fick på ön! Kram fina du!

2011-02-26 @ 22:44:38
Postat av: Birgitta

Det är viktigt att ha i åtanke att det är ett fattigt land som saknar många av de saker som vi tar som självklart här hemma!

Ta tex med ett bra reseapotek, med antibiotika bla, för det är svårt att hitta när/om man drabbas!

2011-02-27 @ 07:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0