Ikväll ska vi ut på stan och kolla in dom nyanlända turisterna!

Lankeserna har väntat länge på turisterna, i cirka 28 år varade kriget.
Under stora delar av de åren så har det varit glest med turister. När kriget verkligen tog slut i maj 2009 så tändes en låga hos öbefolkningen när man såg att turisterna åter bokade resor till Sri Lanka.
Många är här för andra, femte eller tionde gången. En del har adopterat barn från ön och nu ett antal år senare så väljer man som adopterad/förälder att återvända hit.
Många öbor som vi pratat med kommer ihåg VING, Club 33, folk som festade i 2 veckor och alla vackra svenskor!

Läs gärna DN:s artikel-
http://www.dn.se/resor/srilanka/

Det blir spännande att se vad som kommer att hända här på ön, när vi bosatte oss här i juni 2010 såg vi någon enstaka tysk eller engelsk turist. Under november så har det kommit fler turister och idag landar det första svenska charterplanet från Sweden.
Vi önskar verkligen Sri Lanka och dess innevånare all lycka med turismen.

Folket har under så många år lidit av följderna av kriget, en del lankeser som vi pratat med säger -
"det har inte varit krig, det har varit terrorister som skjutit och bombat och förstört för det lankesiska folket".

Här kommer några bilder från vår lilla stad Negombo.

Mitt i den digitala medeltiden så finns dessa oxkärror mitt bland butiker, folk och trafik.
Härligt, vackert och man kan inte annat än LE varje gång man ser dom.





Den här oxen stog på Colombo Road och väntade på grönt ljus!





Kommentarer
Postat av: Jennifer

ja på måndag kommer vi ner med fritidsresors plan! Äntligen lite värme :)

2010-11-26 @ 15:52:32
URL: http://jenniferochlinda.blogspot.com
Postat av: Katta

Hej, Kul att du hittat till min blogg! Jag ser att ni njuter av ert äventyr på Sri Lanka, kul!



Jag tror att det finns några norrbottnignar som jobbar där, iallafall var de där under 2009. Kul ockå att turismen hittat tillbaka till ett hårt prövat land med krig. Jag kan tänka mig att många har längtat till denna tidpunkt för att kunna återkomma.



Ha de gott och jag ska titta in nu och då på din blogg i fortsättningen!



Katta

2010-11-27 @ 01:17:07
URL: http://kattasfikarum.blogspot.com/
Postat av: Maria

Jättefina bilder och kommentarer. Lev och njut. Kram

2010-11-27 @ 03:41:53
Postat av: Pia

Tack for titten pa min blogg! Vad roligt att lara kanna nya utlandssvenskar. Har hort att Sri Lanka ska vara ett fantastiskt vackert land och roligt att turisterna borjar atervanda. Har flera kompisar som ar adopterade darifran!

Ser fram emot mer intressant lasning!

Kram!

2010-11-28 @ 05:53:26
URL: http://www.exPIAtriatewife.blogspot.com
Postat av: Ingela Malmgren

Hej

Även jag sitter och ler när jag ser bilderna. Inte är det något man ser i Kallax.

Det ska vara hästar som kommer efter vägarna här i byn.

Kram

2010-11-28 @ 08:41:47
Postat av: sara ♥

Hahahaha, shit vad sott!!! jag skrattar ihjal mig, speciellt till kon som vantar pa gront ljus, underbart!

2010-12-02 @ 02:30:08
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0