Allt från porslinsoutlet till besök hos skräddarn

Om cirka en vecka flyttar vi från ett hus till ett annat, i det nya huset ingår möbler, tv, sängar och ett antal madonnafigurer, vi måste därför inhandla köksutrustning pga det enda vi tog med från sverige var en mixer, en skruvmejsel, ficklampa, kläder, böcker och ett antal skor.
Vi hade möjligheten att packa en hel container och shippa över hit till ön, men vi resonerade på så sätt att varför dra med sig en massa saker från andra sidan jorden?

I helgen han vi med både det ena och det andra.
Vi besökte bla en av Negombos bäst sorterade tygaffärer, där beställde Janne tre skjortor som kommer att sys upp av en skräddare.
Om plaggen blir bra kommer jag att lämna ut adressen till tygaffärn här på sidan, jag återkommer på onsdag efter det att vi hämtat ut skjortorna!
Skjortorna kommer att kosta totalt 60 kr styck....i priset ingår tyg och arbete.

Om du ska besöka Sri Lanka, ta med ett "älsklings plagg" hemmifrån och sy upp ett nytt! Utbudet av tyg är enormt.




Vi hann även med att besöka en porslinsfabrik. Porslinstillverkningen här på ön har flera hundraåriga traditioner sen den tid man var koloni till Portugal.
Fabriken ligger norr om Negombo, Dankotuwa fabric samma namn som orten.
All outlet försäljning sker under plåttak och stora presseningar.
60 delar inhandlades till priset av 450 kr!

http://www.dankotuwa.com/index.php






Muggar från 6 kronor.
Tallrikar från 5 kr.
Karotter/skålar från 15 kr.








Kommentarer
Postat av: eva

Hej kära grannar

säger bara ..gud va jag blir avundsjuk, inte på värmen dock, men de andra, tyg- o porslinaffärerna...helt underbart..., frukost i poolen.. ja varför inte.... fast de ganska mysigt med frukost i soffan me snyggingen bredvid, ljus tända, mörkt o lite kallt ute.



ha de gott goa vänner o bara njut

eva o pelle mjau

2010-11-08 @ 18:12:34
Postat av: jennifer sääf

hejsan! Nu är de bara 2,5v tills jag åker ner! Vilket bra tips om tygaffären och att man kan ta med ett favorit plagg! Glöm inte skriva ut vad affären heter sen! Fler tips om bra matställen, affärer eller marknader önskas!

2010-11-08 @ 22:33:06
URL: http://livetmedruff.blogspot.com
Postat av: Carina K

om jag inte vore så förbannat fattig..(kanske skulle sluta renovera)..så skulle ja genast sätta mej på planet till dej, skulle nog dö av tygfrossa hi hi. puss å kram till er båda från oss

2010-11-09 @ 18:24:16
Postat av: Birgitta

Så häftigt att handla så billigt! Jag tror jag kommer med tomma resväskor o shoppar loss rejält, men jag brukar aldrig lyckas att packa lite.

Bra tips med favvoplagg!

Kram/B

2010-11-09 @ 22:03:43
Postat av: Lyxhustru

Härlig porslinsmarknad! =)

Hur länge ska ni bo på Sri Lanka?

/Lindah

2010-11-12 @ 12:09:33
URL: http://www.lyxhustru-sydafrika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0