Solen skiner i Negombo och det är +28 grader

Idag ska jag göra en komplett reseplan till min vän Birgitta som kommer på besök i februari tillsammans med sin familj.
Den här reseplanen kan även andra använda och behöver du kontakt angående bil och chafför, så kanske jag har någon att rekommendera, lämna din mailadress i kommentarsrutan under mitt inlägg.
 
Däremot så avråder jag personligen från färd med eget fordon, skulle du vara inblandad i en olycka här på ön. Så säger mina lankesiska vänner "polisen kommer i vilket fall som helst dömma dig, för här säger man om inte du varit här så hade det aldrig hänt", sant eller inte?! va vet jag.
Många turister kör moped utan hjälm här på ön, lagen på ön säger att du ska ha hjälm. Valet gör man själv men att hamna på sjukhus här......kanske inget man vill eller bör uppleva. Blir du stoppad se till att ha kontanta pengar
med för här betalar man böterna på plats.

Resplanen för min vän Birgitta:
På ankomst dagen inkvarteras ni på det strand nära hotellet Silva's Beach Hotel Negombo ca 200-250 kr /person A/C pool och frukost.
 [email protected]
website: www.negombohotels.com

Efter tre nätter i Negombo plockar chaffören upp er på morgonen och färden går till Pinnawala Elefentpark.
Därefter beger ni er till Nuwara Eliya där har jag bokat en natt till er på hotellet Heritance Tea Factory, hotellet är unikt och kostar lite extra. De sista kilometrarna upp till hotellet är som en åsnestig men när ni väl är framme njut då av hotellet. Kolla gärna om det finns plats i tågresturangvagnen som står utanför hotellet, där kan ni äta en riktig gourmemiddag.
[email protected]
website: www.aitkenspencehotels.com
Ange att ni kommer med chaufför, alla hotell har rum/mat för chaufförerna och det ingår i priset.

Dagen två åker ni över svindlande höjder och ni kommer att se massor med theplantage och alla dessa teplockerskor. Resan ner till Mirissa tar hela dagen men ni kommer att njuta av allt som ni kommer att uppleva under den långa färden.



-Mirissa
Hotellet Paradise Beach Club ligger på stranden och det är därifrån som båtarna går ut på havet till blåvalarna. Om man vill besöka Yala nationalpark så är Mirissa den bästa platsen att utgå från. På hotellet kan du boka både val och Yala utflykt.

Övriga tiden på ön rekommenderar jag er att åka till:

-Unawatuna(tuk-tuk avstånd),bo på något av B&B eller strandhotellen, här tillverkas öns träsniderier och du kan inhandla sniderier på stranden till bra priser.

-Hikkaduwa, där finns det masssor med små strandhotell eller B&B ställen, här kan du shoppa underbara strandkläder eller färggranna sängöverkast, kolla in surfarna och ta sen bussen upp till Bentota.

-Hotell Bentota Club hotell http://www.clubbentota.com/,  besök turtelfarmen söder om Bentota, här tar många dykcertifikat eller testa på snorkling. Besök sköldpaddsfarmen eller klappa en krokodilbaby!

Ta sen bussen upp till Colombo, hoppa av på Galle Road.
-Upplev en natt på Galle Face hotel och njut av den magiska solnedgången och känn dig som en engelsk dam i äkta, klassisk engelsk kolonialstil.
http://www.gallefacehotel.com/html_classic/home_classic.htm




Kommentarer
Postat av: Annelie och Tommy

Du är perfekt som reseplanerare, din ny branch kanske? Resebolag Sri Lanka!

2011-01-17 @ 14:46:20
URL: http://sandberg2singapore.blogg.se/
Postat av: Maria

Ingen resebyrå kunde ha gjort det bättre :) Har du inte fått anställning än? Gud så roligt, intressant och upplevelserikt det låter! KRAM

2011-01-18 @ 05:53:22
Postat av: Birgitta

Sååå häftig resa du har planerat för oss! Det ska bli så himla kul att resa efter din fantstiska resplan!

Tack bästa o fina Maria!

Vi kommer att älska resan du ordnat åt oss!

Kram BIrgitta

2011-01-18 @ 19:56:18
Postat av: Birgitta

Hej igen!

Visst lämnar chauffören oss i Mirissa?

Kram igen!

Birgitta

2011-01-18 @ 20:13:52
Postat av: Ulrika Jonssson

Kommer till Colombo 15 feb. Har bara bokat in en natt på hotell där sen får vi se vart det bär hän. Tjuvar nog lite av dina ideér. Jättekul att jag hittade din sida innan vi ska åka.

Vi ska tillbringa 4 veckor på Sri Lanka så vi ska väl hinna med en del, antar jag. Hur vi ska ta oss fram är inte bestämt men vi har försått att chafför med bil är att föredra. Hur är det att ta sig fram med tåg? Om man har en chafför, får man då räkna med att betala dennes logi och vilka pengar rör det sig om? Det känns som vi får ta tag i det här med planeringen på allvar nu för det är ju bara några veckor kvar till avfärd. Men tack för lite bra tips och hör gärna av dig om du har en bra chafför du känner till i Colombo eller dess närhet.

Tack på förhand / Hälsn Ulle

2011-01-19 @ 21:11:02
Postat av: Monica

Hej Maria!

Intressant att läsa din blogg! Jag och min man åker till Sri Lanka i mars. Vi reser med "ryggsäck". Är det svårt att hitta boende? Finns det bungalows någonstans att hyra? Tar gärna emot tips.

Hälsningar

Monica

2011-01-23 @ 10:11:59
Postat av: Lisa Johanssson

Hej Maria! Spännande blogg! Märker du av översvämningarna i Negombo? Jag funderar på att resa ensam till Sri lanka snart och undrar om det känns säkert i de västra och södra delarna?

Vänlig hälsning

Lisa

2011-01-28 @ 00:13:42
Postat av: Emilia

Hej Mia, Läser din blogg och Gud vilken bra samling utav resetips den är. Vi funderar på att åka till sri lanka i januari, men har endast en vecka på oss. Jag undrar lite över avstånden, hur lång tid tar det från Colombo till mirissa tex? Vi får prioritera, vad ska man isåfall prioritera? Utan att vara på resande fot jämt, utan ändå hinna slappa lite grann :) vi vil oxå gärna ha tips på billiga boenden, men som ändå känns trygga och rena. Om du har lust att återkomma till mig skulle jag bli jätteglad! Hälsningar Emilia

2011-12-01 @ 21:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0